طب سوجوک

سوجوک چیست؟

مکتب درمانی سوجوک توسط پروفسور Park Jae Woo دانشمند برجسته کره ای مطرح شد. واژه کره ای سو به معنی دست و جوک به معنی پاست. این مکتب در آغاز به روش های مختلفی برای فعال کردن سیستم های انطباقی دست و پا و اثر آنها در درمان بیماری می پرداخت، اما بعد از مدتی پروفسور پارک به سیستم جامعی از مکانیزم های فیزیکی و متافیزیکی بدن رسید که مبنای طب او شد. این سیستم جامع، قوانینی مانند قانون یین و ینگ و تئوری هایی مانند محورهای سه گانه و هشت گانه بدن، تئوری شش انرژی، تئوری سیستم واحد انرژی، تئوری چاکراها و تئوری کانال های انرژی را در بر می گیرد و توصیف عمیقی از ارتباط میان آنها ارائه می کند.

قانون هالوگرافی

  
هر چیزی از طبیعت اطلاعات کل طبیعت را دارد، مثل کودکی که از والدینش مواردی را به ارث می‌برد. ارگانیسم هر انسانی نیز طبق «قانون هالوگرافی» به‌عنوان جزیی از کل است. یعنی هر قسمت بدن اطلاعاتی راجع به کل بدن را داراست.
این اطلاعات در سیستم انطباق کدگذاری شده است. پس در سیستم انطباق اطلاعات راجع به کل بدن جمع‌آوری شده است.
این سیستم‌های انطباق از چندین هزار سال پیش شناخته شده ‌است. مثلاً در بخشی از کتاب «نایزین» که راجع به فلسفه‌ی طب سوزنی ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نوشته شده است، هر یک از قسمت‌های مختلف صورت مربوط به یکی از ارگان‌های مختلف بدن است و می‌توان با صورت به تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف پرداخت.
به‌عنوان مثال از روی پیشانی می‌توان سردردها را درمان کرد یا فاصله‌ی بین دو ابرو ناحیه‌ای حساس است که «این تیان» نامیده می‌شود و بیماری‌های گردن روی این قسمت درمان می‌شود، همچنان که بیماری‌های قلبی روی بینی، و بیماری‌های ریوی روی پوست دو طرف بینی.
در تصاویر اولیه شکل فردی به شکل نشسته با دست‌ها و پاهای خم شده دیده می‌شد که اولین سیستم انطباق معرفی شده بود و از آن بیشتر در تشخیص (Diagnosis) استفاده می‌شد نه در درمان.

سه سیستم انطباق دیگر
–    سیستم انطباق دیگری را هم در زبان در نظر گرفته‌اند. در این سیستم، سر در ناحیه‌ی نوک زبان است و مشکلات سر از جمله سردردها یا مشکلات روانی با نوک زبان درمان می‌شود. حتی اگر کسی این مشکلات را هم نداشته باشد برای پیشگیری و گردش خون بهتر است گاه نوک زبان را با دندان تحریک کند. این سیستم هم عمدتاً تشخیصی است.
هر پزشک حاذقی باید به ظاهر بیمار دقت کند از جمله زبان. بسیاری اوقات تغییرات در این سیستم قبل از تظاهرات بالینی بیماری ایجاد می‌شود.
–    اوریکولوتراپی (درمان از طریق گوش) نیز توسط یک پزشک فرانسوی به نام «پل ‌ناژیه» (P. Negie) معرفی شده است.
وی سیستم انطباق را در گوش مطرح کرد و مراحل مختلف تکامل بدن (Emberyogenesis) را در گوش توضیح داد. در این سیستم سر در قسمت پایین قرار دارد و با تحریک لاله‌ی گوش، گردش خون سلول‌های مغزی تحریک می‌شود.
–    در چشم نیز سیستم انطباقی وجود دارد که برای اولین بار در ایران مطرح شده است. از این سیستم نیز برای تشخیص استفاده می‌شود.

 

درمان از طریق سوجوک

 
در سوجوک از دو سیستم برای درمان استفاده می‌شود:
۱-    «سیستم هومو» که اساس آن همان سیستم انطباق است. تمام قسمت‌های مختلف بدن سیستم انطباق مربوط به خود را دارند و همه‌ی این سیستم‌ها طوری به هم منطبق شده‌اند و مربوط هستند که سیستم واحد هومو را معرفی می‌کنند.
۲-    «سیستم انرژی‌ها» که درمان از طریق انرژی‌ها در مریدین‌ها انجام می‌شود.

مجله و فروشگاه اینترنتی سلامت و تندرستی پاکیمان