خواص دارویی میوه ها

خواص گیلاس

گیلاس؛ میوه کوچک تابستانی، بسیار خوشمزه، مفید ،آبدار کروی با دمى بلند و یا کوتاه بوده و دارای گوشت لطیف، ترد و شیرین به رنگ‌های مختلف از زرد تا قرمز پر رنگ با هسته‌ای گرد و سفت است.

درخت خزان پذیر و برگ‌ریز گیلاس ، با نام علمی ” Cerasus avium ” ، بدون خار ، با ارتفاع کوتاه ، شاخه‌های صاف بدون خار و قرمز رنگ مایل به قهوه‌ای ، برگ‌های سبز تقریباً درشت لبه‌دار و دارای میوه گوشت‌دار با گونه‌های متعدد است که تقریباً در تمام کشو‌رهاى جهان آن را مى‌شناسند و احتمالاً بومی منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر است و در زمان‌های قدیم به اروپا برده شده است.
خواص دارویی گیلاس:

گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این‌رو روند پیری را به تاخیر می‌اندازد.
احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
فلاوونووئیدهای موجود در گیلاس، ‌از ایجاد هر گونه آسیب‌ توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.
درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است.
از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد.
برای کلیه‌ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.
سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.
سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند.
دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است.
برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است.
قوای فکری را تقویت می‌کند.
افرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آنها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند.
برای کاهش وزن مفید است.
دارای مقدار فراوانی ویتامین C است.
چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است و کلسترول ندارد.

 

خواص سیب

پایین آوردن کلسترول
سطح بالای کلسترول در بدن مشکلات طولانی مدت و خطرناکی را به دنبال دارد با مصرف سیب می‌توانید سطح کلسترول را در حد نرمال نگه دارید. مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از این است که خوردن دو عدد سیب‌ در هر روز تقریبا به میزان 16 درصد سطح کلسترول را پایین می‌آورد. برای کاهش سطح کلسترول هیچ چیز دیگری به اندازه سیب‌ مفید نیست.

تقویت دستگاه گوارش
افرادی که از مشکلات دستگاه گوارشی رنج می‌برند با خوردن سیب می‌توانند عملکرد این دستگاه را در حد نرمال نگه دارند. مهمترین دلیل در تنظیم و تقویت دستگاه گوارش این است که سیب سرشار از فیبر است و این بدان معناست که حرکات روده‌ای را منظم می‌کند و دیر هضمی و یبوست را از بین می‌برد. با تنظیم دستگاه گوارشی از دل دردهای مزمن و شدید که به این دستگاه مرتبط است نیز کاسته می‌شود.
افزایش انرژی
قندی که در سیب وجود دارد طبیعی است و فواید زیادی دارد که به هیچ عنوان مقابل مقایسه با شیرینی‌ها و قندهای مصنوعی نیست. قند موجود در سیب باعث افزایش انرژی می‌ شود به همین دلیل است که خوردن این میوه صبح زود و قبل از صبحانه توصیه شده و تا آخر شب بدن را سرحال نگه می دارد و انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند.
درمان آنمی (کم خونی)
از آنجایی که سیب سرشار از آهن است در درمان آنمی نقش مهمی دارد. آهن موجود در بدن سطح هموگلوبین را افزایش می دهد که افزایش هموگلوبین با درمان آنمی رابطه مستقیم دارد اگر شما دائما احساس ضعف و خستگی دارید با خوردن این میوه می‌توانید سرحال شوید زیرا قند طبیعی موجود در سیب با آهن آن ترکیب شده و باعث افزایش انرژی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود به گونه‌ای که بدن در برابر بیماری‌ها حالت آماده باش به خود می‌گیرد.
کاهش خطر ابتلا به سرطان
از دیگر فواید این میوه کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص است. از آنجایی که فیبر موجود در سیب در تقویت دستگاه گوارش موثر است از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. خوشبختانه مطالعات نشان داده است که مصرف این میوه خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان سینه را نیز کاهش می‌دهد و به طور کلی سیب، میوه‌ای کاملا استثنایی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها به شمار می‌آید.
کاهش خطر حملات قلبی
سیب سرشار از آنتی اکسیدان قوی است و در حقیقت آنتی اکسیدان برای سلامت قلب فواید زیادی دارد مصرف سیب کمک زیادی به درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌کند. از آنجایی که بیماری قلبی با افزایش سن، زیاد می‌شود، مصرف این میوه هیچوقت دیر نیست و به خوردن آن توصیه زیادی شده است.
درمان و پیشگیری از آسم
اگر شما از مشکلات ناشی از آسم رنج می‌برید با خوردن یک فنجان آب سیب می‌توانید به رفع این مشکلات و نگرانی‌ها کمک کنید. یکی از نشانه‌های آسم به سختی و با صدای بلند نفس کشیدن است اما با خوردن آب سیب تازه می‌توانید این نشانه‌ها را از بین ببرید. زنان باردار نیز با خوردن این میوه به مقدار زیاد در طول بارداری می‌توانند از مبتلا شدن جنین به آسم جلوگیری کنند.
بهبود دیابت
افرادی که مبتلا به دیابت هستند در صورت درمان نکردن آن به مشکلات دیگری نیز دچار می‌شوند که به دیابت مربوط می‌شود از جمله اختلالات عصبی، مشکلات کلیوی و مشکلات بینایی. با خوردن سیب به طور منظم می توانید از مبتلا شدن به دیابت و مشکلات دیگری که به دنبال دارد جلوگیری کرد. ژلاتین موجود در سیب نقش انسولین را ایفا می‌کند در نتیجه در تنظیم سطح قند خون بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. خوشبختانه این میوه درشرایط آب و هوایی مختلف برداشت می‌شود.
افزایش بینایی
مشکلات ناشی از بینایی تقریبا غیرقابل پیشگیری است اما اخیرا مطالعات انجام شده نشان داده است که سیب می تواند اثر مطلوبی بر بینایی داشته باشد از آنجایی که سیب منبعی غنی از ویتامین A و ویتامین C است در درمان شب کوری و کور رنگی اثرات مثبتی دارد.
پیشگیری و درمان آلزایمر
یکی از شگفت‌انگیزترین اثرات سیب، درمان و پیشگیری از آلزایمر است. اثر آن در درمان و پیشگیری از این بیماری به گونه‌ای است که خوردن سیب باعث تقویت سلول‌های مغز می‌شود.

 

خواص میوه انگور

 

انگور میوه ای که لقب محافظ چشم در دوران پیری را دارد

محققان می گویند که انگور به خاطر داشتن آنتی آکسیدان های لازم می تواند از چشم ها محافظت و به پیشگیری از بروز بیماری تخریب ماکولایی وابسته به سن (AMD) کمک کند.

بنا به این گزارش، محققان تاثیر یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان را بر روی چشم بررسی کردند. آنها در این تحقیق موش های مستعد به آسیب دیدگی شبکیه در سنین پیری را مورد مطالعه قرار دادند. پژوهشگران به یک گروه از موش ها رژیم غذایی سرشار از انگور، به گروه دیگر ماده مغذی لوتین و به گروه سوم رژیم غذایی معمولی دادند. آنها دریافتند انگور محافظت بیشتری ارایه می کند و گروه تحت رژیم غذایی سرشار از انگور از آسیب شبکیه در امان بودند و موش های این گروه نابینا نشدند.

اگرچه لوتین نیز تاثیر مثبتی دارد اما انگور حفاظت بیشتری از چشم می کند.

سیلویا فین من، پژوهشگر دانشگاه فوردهام در نیویورک و مجری این تحقیقات می گوید: تاثیر محافظتی انگور در این مطالعه از آن جهت چشمگیر بود که حتی اگر انگور در سنین جوانی مصرف شود برای دید در سنین پیری نیز مفید است.

AMD یا تخریب ماکولایی وابسته با سن (Age related Macular Degeneration ) یکی از اختلالات چشمی شایع به ویژه در افراد مسن است که در آن شبکیه چشم آسیب دیده و بینایی در مرکز شبکیه به نام ماکولا از دست می رود. ماکولا ناحیه کوچکی در شبکیه چشم است و مسئول دید مرکزی و دقت بالای بینایی است.

این اختلال در دو شکل خشک ( Dry ) و مرطوب ( Wet ) بروز می کند و اصلی ترین عامل آسیب بینایی در افراد سالخورده ( بالای 50 سال ) به شمار می آید. نتایج این تحقیقات در نشریه Free Radical Biology and Medicine منتشر شده است.

لیمو ترش

لیمو ترش محصولی معجزه گر در نابودی سلول های سرطانی است ، و 10000 بار قویتر از شیمی درمانی عمل می کند.

چرا ما چیزی درباره آن نمی دانیم؟ زیرا آزمایشگاه ها در ساختن ترکیبات آن سود بسیار زیادی کسب می کنند .
اینک شما می توانید به دوست نیازمند خود کمک کنید ، از طریق اینکه به او بگوئید که آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است.
طعم آن بسیار خوشایند است و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد. اگرمی توانید یک درخت لیمو در حیاط یا پاسیوی خود بکارید .
بسیاری از مردم دراثر سرطان می میرند درحالیکه این راز همچنان حفظ می شود تا منافع شرکت های داروسازی به خطرنیافتد. لیمو ترش را می توان به صورت های متفاوت مصرف نمود.
قسمت گوشتی آن را خورد یا آب آن را مصرف نمود ، به صورت شربت و یا صور دیگر.
جالب ترین خاصیت آن اثرش برروی کیست ها و تومورهاست . ثابت شده است که این گیاه درمان گر همه انواع سرطان است.همجنین بعنوان یک ضد قارچ و عفونت ها و کرم ها محسوب می شود . فشار خون بالا را تنظیم می کند و و ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می کند.
منبع چنین اطلاعاتی بسیارجالب است ، یکی از بزرگترین تولید کننده های دارو در دنیا .
این کارخانه بزرگ دارویی فاش ساخته است که آزمایشات آزمایشگاهی که از سال 1970 انجام شده است نشان می دهد که لیمو ترش سلول های سرطانی را در 12 نوع سرطان ازجمله سرطان روده ، سینه ، پروستات ، ریه و پانکراس نابود می کند.

خواص درمانی پیاز

پیاز انواع مختلف دارد مانند پیاز سفید، ‌پیاز بنفش، پیاز قرمز و یا مخلوطی از قرمز و بنفش. پیاز در حال حاضر در تمام مناطق دنیا کشت می‌شود ولی گفته می‌شود که منشاء آن از ایران و افغانستان بوده است و از آنجا به دیگر نقاط دنیا راه یافته است‌. پیاز از زمان‌های ماقبل تاریخ وجود داشته است‌. مردم مصر و کلده از آن در غذاهایشان استفاده می‌کرده‌اند‌. مخصوصاً در مصر پیاز در مراسم مذهبی به‌کار می‌رفته و احترام خاصی داشته است‌. یونانیان و رومیان نیز آن را می‌شناخته و مصرف می‌کرده‌اند.

ترکیبات شیمیائی :
پیاز دارای ترکیبات گوگردی‌، قند‌، کلسیم‌، املاح سدیم و پتاسیم‌، ید‌، سیلیس‌، آهن‌، فسفر و ویتامین‌های A.B.C می‌باشد‌. پیاز دارای اسانس مخصوصی می‌باشد که در اثر پختن از بین می‌رود‌. پیاز خام فعالیت معده را زیاد می‌کند و در نتیجه ترشح اسید کلریدریک را تشدید می‌کند‌. بنابراین کسانی‌که ناراحتی معده دارند ممکن است سوزش و درد در معده خود حس کنند‌. این‌گونه اشخاص باید پیاز پخته مصرف کنند که ترشحات دستگاه هاضمه را منظم کرده اشتها را زیاد و دل درد و نفخ معده را درمان می‌کند‌.

خواص داروئی :
۱. پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.
۲. پیاز ادرارآوری قوی است و خام و پخته آن هر دو این اثر را دارند.
۳. برای رفع گاز معده از تنطور پیاز می‌توان استفاده کرد. مقادر مصرف آن ۱۰تا ۱۵قطره است که باید در آب حل کرده و مصرف نمود‌.
۴. برای رفع دردهای عصبی شربت پیاز بهترین دارو است شربت پیاز به این صورت تهیه می‌شود‌: ۱۰۰ گرم پیاز خام را با ۴۰۰ گرم آب مخلوط کرده و بپزید تا له شود سپس ۴۰۰ گرم قند روی آن بریزید و بگذارید که جوش بزند تا قند حل شود سپس آن را صاف کنید و در یخچال قرار دهید‌.
۵. همانطور که گفته شد پیاز دارای انسولین گیاهی است و استفاده از آن قند خون را پائین می‌آورد‌. بیماران مبتلا به مرض قند باید حتماً هر روزه از آن استفاده کنید‌.
۶. اگر پیاز را له کنید و در زیر شکم شخصی که مبتلا به احتباس ادراری است قرار دهید ادرار را باز می‌کند‌.
۷. پیاز نیم پز برای سوختگی‌ها نیز مؤثر است.
۸. پیاز خام محرک قلب است.
۹. پیاز باکتری‌کش است.
۱۰. پیاز تقویت‌کننده و نرم‌کننده سینه است. برای این منظور پیاز را آب پز کرده و بخورید.
۱۱. پیاز سنگ کلیه را خرد می‌کند‌.
۱۲. پیاز پخته ملین است‌.
۱۳. برای رفع خارش چشم چند قطره آب پیاز را در چشم بچکانید‌.
۱۴. برای درمان سنگینی گوش آب پیاز را در گوش بچکانید‌.
۱۵. ماسک پیاز روی صورت خون را به‌طرف صورت می‌کشاند و رنگ صورت را درخشان می‌کند‌.
۱۶. پیاز چون گرم است برای کسانی‌که طبع گرم دارند مضر است و اسراف در خوردن آن موجب فراموشی و سردرد می‌شود‌.
۱۷. پیاز لثه‌ها را محکم می‌کند‌.
۱۸. پیاز کلسیم دارد دندان‌ها و استخوان‌ها را تقویت می‌کند و از نرمی استخوان جلوگیری می‌کند‌.
۱۹. پیاز معالج عفونت‌های مجاری تنفسی از قبیل ورم گلو‌، برنشیت‌، گریپ و آسم می‌باشد‌.
۲۰. برای رفع سموم بدن پیاز توصیه می‌شود‌.
۲۱. برای آنکه پیاز زود هضم شود و آنهائی که معده حساس دارند بتوانند آ نرا بخورند و از خواص آن استفاده کنند باید موقع پختن پیاز مقداری شکر روی آن بریزید و این عمل هضم پیاز را آسان‌تر خواهد کرد‌.
۲۲. برای درمان اسهال از پوست پیاز استفاده کنید بدین صورت که پوست پیاز را بشوئید و در مقداری آب به مدت ده دقیقه بجوشانید، سپس آن را در داخل دستمالی ریخته و فشار دهید تا شیره آن گرفته شود. بعدا این شیره را با شکر شیرین کنید و روزی چند فنجان از آن را بشوئید تا اسهال کاملاً از بین برود.
۲۳. اگر پشه یا زنبور شما را گزید فوراً یک پیاز را بریده و روی محل گزیدگی بگذارید درد و خارش فوراً ساکت می‌شود‌.
۲۴. پیاز ترشی را برای از بین بردن یرقان و تقویت معده و روده و زیاد شدن اشتها مصرف می‌کنند‌.
۲۵. اگر از بوی پیاز ناراحت می‌شوید می‌توانید بعد از خوردن پیاز برای رفع بوی آن باقلا پخته و یا گردوی پخته و یا نان سوخته بخورید‌.
۲۶. تخم پیاز گرم و خشک است و برای ازدیاد نیروی جنسی مصرف می‌شود‌.
۲۷. اگز از تخم پیاز پمادی درست کنید و روی سر ببندید از ریختن مو جلوگیری می‌کند‌.
۲۸. حتماً شنیده‌اید که در قدیم برای اینکه کسی از اسرار علمی سر درنیاورد آنها را با مرکب نامرئی می‌نوشتند و مرکب نامرئی چیزی غیر از آب پیاز نیست‌.
۲۹. در خاتمه برای اینکه بوی پیاز شما را ناراحت نکند و اشک از چشمان شما جاری نشود می‌توانید پیاز را زیر آب شیر پوست بگیرید یا اینکه پیاز را در داخل ظرف بزرگ آب قرار دهید و در آب آن را پوست بکنید‌.
30. مضرات خاصی برای مصرف پیاز بیان نشده است.

 

 

مجله و فروشگاه اینترنتی سلامت و تندرستی پاکیمان